מוצרי הגיינה לשימוש בזמן הוסת

מאת פרופ׳ אחינעם לב שגיא

הוסת הינה הפרשה דָמית היוצאת מן הרחם ודרך הנרתיק המתרחשת מדי חודש לערך אצל נערות ונשים בגיל הפוריות. דם הווסת מכיל את רירית הרחם אשר מתקלפת ונושרת כאשר הביצית לא הופרתה ולא נוצר הריון. 

הוסת הינה רירית רחם מפורקת המופרשת במידה ולא נוצר הריון, היא אינה "לכלוך" ואין לה משמעות של "ניקוי" הרחם או הגוף, כפי שנשים רבות נוהגות לחשוב.

לשם מה נועדו מוצרי הגיינה לשימוש בעת הוסת?

מוצרים אלה נועדו לספוג את דם הוסת כדי למנוע אי נוחות בזמן הוסת ולמנוע הכתמה של הבגדים.

אילו מוצרים קיימים לשימוש בזמן הוסת? יש לצרף תמונות

בשוק קיימים מוצרים שונים לספיגת הדימום הוסתי.

טמפון- הטמפון עשוי כותנה דחוסה בצורת גליל קטן, אותו מחדירים לתוך הנרתיק על מנת לספוג את נוזלי הוסת לאחר שיצאו מן הרחם ולפני שיצאו מן הנרתיק. הטמפון סופג את הדם ומתרחב באופן הדרגתי. לטמפון מחובר חוט מכותנה המשתלשל מפתח הנרתיק, אותו מושכים על מנת להוציא את הטמפון מהנרתיק ולהחליפו בטמפון חדש.

הטמפונים הינם מוצר חד פעמי וזורקים אותם לאחר השימוש. טמפונים נבדלים בגודלם, ביכולת הספיגה שלהם ובנוכחות או העדר מוליך- מעין שרוול עשוי קרטון או פלסטיק שנועד להקל על החדרת הטמפון לנרתיק. 

היות ועומקו של הנרתיק הוא 10-12 ס"מ בלבד והוא תחום בחלקו העליון על ידי צוואר הרחם, הטמפון אינו יכול לחדור לרחם או "ללכת לאיבוד" בחלל הבטן.

תחבושת היגיינית (פדים)- התחבושת היא חד פעמית ומיועדת לשימוש חיצוני. התחבושת מודבקת על גבי התחתונים וסופגת את דם הוסת אחרי שיצא מן הנרתיק. התחבושת מכילה צמר גפן דחוס או חומרים סינטטים שונים שנועדו לאפשר ספיגה מיטבית של הדימום.

תחבושות בד- היו נהוגות לפני שנים רבות, וחזרו לאופנה בשנים האחרונות מסיבות אקולוגיות. תחבושות אלה עשויות ממספר שכבות בד בהתאם לכושר הספיגה הרצוי. התחבושות עשויות כותנה, במבוק וכיו"ב.

עבור נשים רבות, מגע בד טבעי עם הגוף נעים יותר ממגע תחבושת חד פעמית. 

-גביעונית- או "טמפון רב פעמי" היא כוסית קטנה, גמישה ורכה, אשר ממוקמת בנרתיק ואוגרת את נוזלי הוסת. לאחר שהגביעונית מתמלאת, מרוקנים אותה, שוטפים אותה ומחדירים אותה שוב. הגביעונית מיוצרת מסיליקון, היא מגיעה בגדלים שונים, וניתן להשתמש בה שנים רבות היות והיא אינה מתכלה.

תחתונים סופגים– זהו מוצר חדש יחסית, של תחתונים עם בטנה מיוחדת שנועדה לספיגת דימום, ללא צורך בטמפונים או תחבושות הגייניות נפרדים, או בתוספת לטמפונים או גביעוניות. התחתונים דקים ויפים ומכילים 4 מספר שכבות שנועדו לספוג נוזלים, למנוע תחושת רטיבות ולמנוע התפתחות חיידקים. לאחר השימוש מכבסים ומייבשים אותם.

 על הסוגים השונים תוכלי לקרוא בקישור הבא: https://menstrualcupreviews.net/best-period-panties-reviews/

איך אבחר את המוצר המתאים לי?

הבחירה במוצר זה אחר מושפעת מהעדפה אישית, תפיסה תרבותית וחברתית (למשל, בנות רבות יושפעו מהעדפתה ומדעותיה של אימן על מוצרים היגיינים שונים), נוחות השימוש, כמות הדימום ועוד. כדי לדעת מה המוצר המתאים לך, כדאי לנסות את המוצרים השונים ולהחליט מה מתאים לך באופן אישי.

האם שימוש בטמפון מסוכן?

שימוש נכון בטמפון אינו מסוכן.שימוש ממושך באותו הטמפון עלול לגרום להתרבות חיידקים על הטמפון, לזיהום נרתיקי ואפילו למצב מסוכן בו מופרשים רעלים של חיידקים. לכן, יש להחליף טמפון כל 4-6 שעות. 

האם הטמפון עלול לפגוע בבתולין?

קרום הבתולין הינו טבעת דקה של עור הנרתיק, המקיפה את פתח הנרתיק. שימוש נכון בטמפון אינו כרוך בקריעה או הרחבה של קרום הבתולין, במידה ושמירה על קרום הבתולין חשוב לך.

אינני מצליחה להחדיר טמפון, מה יכולה להיות הסיבה?

הסיבה יכולה להיות זוית החדרה לא נכונה או קיומו של קרום בתולין עבה שאינו מאפשר החדרת טמפון. לעיתים יש מחיצה בקרום הבתולין שמפריעה להחדרת טמפון או להוצאתו. במידה ואינך מצליחה להחדיר טמפון או שהנסיון כואב לך, התייעצי עם בת משפחה או חברה שיש לה נסיון בהחדרת טמפון. אם היא אינה מצליחה לעזור לך, או שאין לך למי לפנות, כדאי לפנות לבדיקת רופא\ת נשים.

לאחר שאני מחדירה טמפון, יש לי תחושה לא נעימה ולא נוח לי. מה לעשות?

תחושה לא נעימה נוצרת לרוב כאשר הטמפון מונח במיקום נמוך בנרתיק. המיקום המיטבי לטמפון הינו בחלק הגבוה של הנרתיק, בסמוך לצוואר הרחם. כאשר הטמפון נמוך מדי, הוא לוחץ על שרירי רצפת האגן ויוצר תחושת אי נוחות. כדאי לנסות ולדחוף אותו עמוק יותר אל הנרתיק. במידה והדבר לא עוזר, ניתן לנסות טמפון מסוג אחר, או בגודל אחר.

מה לעשות אם איבדתי טמפון בתוך הנרתיק?

לעיתים נערות שוכחות להוציא טמפון ישן לפני החדרת טמפון חדש, ולעיתים רחוקות הטמפון נפל בשירותים או שהוצאנו אותו ושכחנו. היות ועומקו של הנרתיק הוא 10-12 ס"מ בלבד והוא תחום בחלקו העליון על ידי צוואר הרחם, הטמפון אינו יכול לחדור לרחם או "ללכת לאיבוד" בחלל הבטן. במילים אחרות: אם אינך מוצאת את הטמפון, או שהטמפון נדחס לחלקו העליון של הנרתיק, או שהוא כבר אינו בנרתיק.

במידה ואת חוששת כי יש לך טמפון ישן בנרתיק, החדירי אצבע לאחר שרחצת ידיים במים ובסבון, ונסי להרגיש אותו. אם את מרגישה אותו, את יכולה לנסות למשוך אותו החוצה. במידה ולא מצאת אותו, גשי בדחיפות לרופא\ת נשים על מנת להוציאו מהנרתיק.

אילו תופעות לוואי עלולות להגרם כתוצאה משימוש בתחבושות?

ישנם סוגים שונים של תחבושות, חלקן מכילות צמר גפן וחלקן מכילות חומרי ספיגה מלאכותיים. לעיתים, חומרים אלה מגרים את עור הפות הבא איתם במגע וגורמים להופעת דלקת בעור המתבטאת בגרד, צריבה ותחושה לא נעימה. במקרים אלה, יש להחליף את סוג התחבושת או לשקול שימוש בטמפון.




חזרה לדפי המידע