דלקת נרתיק פורלנטית (DIV)

מאת פרופ׳ אחינעם לב שגיא
מהי DIV?

Desquamative Inflammatory Vaginits – זוהי דלקת נרתיקית כרונית, המתבטאת בהפרשה מרובה, צהובה או ירוקה. חלק מן הנשים עם DIV סובלות גם מכאבים בקיום יחסי מין. DIV עשויה להופיע בכל גיל, אולם נמצא כי היא שכיחה במיוחד בנשים עם רמות נמוכות של הורמון האסטרוגן: נשים בתקופת גיל המעבר, נשים לאחר לידה ונשים הנוטלות תרופות נוגדות אסטרוגן או גלולות למניעת הריון.

מה גורם ל- DIV?

לא ידוע מה הגורם ל- DIV. מדובר בתהליך דלקתי, עם שינויים בהרכב אוכלוסית החיידקים בנרתיק, המתרחש לעיתים על רקע ירידה ברמות האסטרוגן. לעיתים נמצא כי DIV מופיעה עם מחלות עור שונות ונדירות (ליכן פלאנוס, פמפיגוס) או עם תופעות בפה ובחניכיים, ויתכן שהיא מבטאת תגובה אלרגית. לא נמצא גורם מזהם (חיידק או נגיף) הגורם ל- DIV, המחלה אינה נחשבת מחלת מין ואינה מדבקת.

מה התסמינים ב- DIV?

התסמינים השכיחים הינם הפרשה מרובה, צהובה או ירוקה, ולעיתים דמית (בעיקר לאחר יחסי מין). נשים עשויות לסבול מן ההפרשה במשך שנים רבות. באופן טיפוסי, בתרביות נרתיק אין צמיחה, או צמיחה של החיידק סטרפטוקוקוס מקבוצה GBS) B) שאינו גורם לדלקת, אולם מצוי בקרב חלק מן הנשים. בנוסף, מרבית הנשים סובלות מכאבים בקיום יחסי מין, צריבה וגרד, ומיעוט יתלוננו על ריח רע.

כיצד נעשית האבחנה?

האבחנה נעשית על ידי בדיקה גינקולוגית בה מזוהה רירית נרתיק דלקתית ואדומה, קיומה של הפרשה אופיינית, בדיקת חומציות הנרתיק (בדיקת pH) המזהה סביבה בסיסית וכן על ידי בדיקת ההפרשות תחת עדשת המיקרוסקופ. תחת המיקרוסקופ ניתן לראות תאי דלקת מרובים ("תאים לבנים"), תאים אופיינים שנשרו מדפנות הנרתיק, ושינוי באוכלוסית חיידקי הנרתיק הרגילים.

כיצד מטפלים ב- DIV?

DIV הינה מחלה דלקתית, והטיפול בה נעשה על ידי תרופות נוגדות דלקת כגון אנטיביוטיקה בשם קלינדמיצין (שיש לה פעילות כנגד דלקת) או סטרואידים תוך נרתיקיים (הידרוקורטיזון). הטיפול ניתן תוך נרתיקית למשך שבועיים והוא יעיל ברוב הנשים, אם כי תתכן חזרה של הדלקת. בנשים בהן לא מצליח הטיפול הראשוני או שהדלקת חוזרת, אנו נוהגים לטפל במשך תקופה ממושכת יותר או בשילוב של שתי התרופות הנ"ל. לעיתים יש צורך במתן טיפול מניעתי פעמיים בשבוע על מנת למנוע חזרה של הדלקת.




  חזרה לדפי המידע