ריח לא נעים

מאת פרופ׳ אחינעם לב שגיא
האם יש ריח להפרשות הנרתיק התקינות?

כן, להפרשה הנרתיקית התקינה יש ריח, הנובע מההרכב התקין של תאי הנרתיק שנשרו ושל חיידקים יוצרי חומצה. יש המשווים ריח זה לריח של יוגורט או חלב מעט חמוץ (משום מה מרבית הדימויים הנרתיקים נלקחים מתחום האוכל…).

האם לדלקת נרתיק פטריתית יש ריח?

דלקת פטריתית יכולה לגרום להפרשה וגרד אך לרוב אינה גורמת להופעת ריח לא נעים. נשים מסויימות מציינות הופעת ריח של שמרים בעת דלקת נרתיק פטריתית.

מה הסיבות השכיחות ביותר לריח לא נעים מאיבר המין הנשי?
  • נשים רבות מציינות ריח לא נעים בעת הוסת.

  • בנשים מנופאוזליות (לאחר חדלון הוסת) ובילדות עלול להופיע ריח לא נעים בשל שינוי בהרכב חיידקי הנרתיק. שינוי זה מתרחש עקב חוסר אסטרוגן ואכלוס הנרתיק בחיידקים אחרים, המייצרים תרכובות כימיות בעלות ריח לא נעים. בנשים מנופאוזליות הבעיה נפתרת לרוב עם מתן אסטרוגן (דלקת נרתיק אטרופית). בילדות, מומלץ על אמבטיות ישיבה יומיות ללא סבון וכן ביגוד מאוורר.

  • הזעה בעור הפות ישנן בלוטות זיעה רבות, ובנוכחות חיידקים מסויימים יכול להופיע ריח רע. במקרה זה מקור הריח בעור עצמו, והוא נעלם לאחר מקלחת.

  • זיהום של העור בחיידקים ובפטריות עקב לחות מרובה וחיכוך עלול לגרום לריח רע.

  • וגינוזיס חיידקית – הינה הפרעה בהרכב חיידקי הנרתיק והתרבות חיידקים מייצרי תרכובות אמיניות. נשים מציינות ריח רע המזכיר ריח של דגים מקולקלים. הטיפול הינו על ידי אנטיביוטיקה נרתיקית או פומית (בבליעה).

  • טריכומונס טפיל מיקרוסקופי העובר ביחסי מין וגורם לדלקת נרתיקית ולריח רע.

  • דליפת שתן לא רצונית גורמת לחשיפה מתמדת לשתן והופעת ריח לא נעים.

  • שימוש במגיני תחתון עלול לגרום לריח רע – היות ומגיני התחתון מכילים חומרים שתפקידם לספוח נוזלים, לעיתים קרובות הם סופחים את ההפרשה הנרתיקית ואת הזיעה, והיות והם אטומים ואינם מאווררים הם אף נוטים להגביר את ההזעה. במקרים אלה מומלץ להמנע ממגיני תחתון או להשתמש במגיני תחתון עשויים מ-100% כותנה (דלקת עור ממגע).

סיבות אחרות, נדירות יותר הינן דלקת באגן, גוף זר (כמו טמפון שנשכח) או גידול.

כיצד יש לטפל בריח רע?

ריח לא נעים הינו תסמין של בעיה אחרת. יש לברר האם מקור הריח בעור או בהפרשה הנרתיקית, לאבחן את הבעיה (אם היא קיימת) ולטפל בהתאם. אם מקור הריח בעור עצמו, נסי למנוע הזעה מרובה באמצעות ביגוד מאוורר עשוי כותנה ושמרי על העור נקי ויבש (מניעת דלקת עור ממגע).

האם שטיפות אינטימיות למיניהן עוזרות למניעת ריחות?

שטיפות פנימיות של הנרתיק אינן מומלצות כמעט אף פעם היות והן פוגעות בהרכב החיידקים הנרתיקי. שטיפות "אינטימיות" חיצוניות, למרות פרסומן הרב, אינן משפיעות כלל על הרכב חיידקי הנרתיק ואין להן כל ערך בריפוי ו/או במניעת בעיות של הפות והנרתיק. מבחינה זו, כל סבון שאינו גורם לגירוי של העור יעשה את העבודה במידה זהה.




  חזרה לדפי המידע