רפואת הפות והנרתיק

משפט אחד שאמרה לי מטופלת לפני כמה שנים נחרט בזיכרוני. כשביקשה להסביר לי מה מציק לה ולא מצאה את המילה (זה לא כאב, ולא שרף, ולא גרד, ולא צרב ולא עיקצץ...זה פשוט הציק מאוד) היא הסבירה לי שהיא מרגישה את איבר המין שלה כל הזמן, והרי זו לא תחושה תקינה- את לא אמורה להרגיש את הפות ואת הנרתיק, כמו את שאר האיברים בגופך, כשאין בעיה כלשהי. אותה מטופלת חזרה למרפאה לביקורת אחרי חודשיים, ואמרה לי, "אני יודעת שהטיפול עוזר. אני כבר לא מרגישה את הפות שלי כל הזמן".

נשים רבות סובלות מבעיות רפואיות של הפות והנרתיק, המתבטאות כגרד, כאב, צריבה, אי נוחות, כאבים ביחסי מין, הפרשות או עקצוץ. למרות השכיחות הגבוהה של הבעיות, נראה כי תחום רפואי זה אינו זוכה לתשומת הלב הראויה לו. הידע בנוגע לבעיות אלה בקרב רופאים הינו דל, האיבחון לוקה בחסר, והתוצאה היא שנשים רבות נאלצות לסבול מן התסמינים תקופה ממושכת ללא אבחנה נכונה וללא טיפול מתאים.

היות וההפרעות הללו נוטות להמשך תקופה ארוכה, עשויה להיות להן השפעה עצומה על כל תחומי החיים. נשים רבות סובלות מאי נוחות ממושכת, המקשה על פעילותן היומיומית, מעירה אותן משינה, פוגעת ביכולתן להנות מיחסי מין ומזוגיות, ופוגמת בדימויין העצמי. גם פניה לרופא אינה זוכה בחלק מן המקרים להתייחסות מעמיקה, ומשפטים כמו "זה הכל בראש שלך", "תלמדי לחיות עם זה" ו"אין לך שום דבר", נאמרים לעיתים קרובות מדי על ידי רופאים ורופאות עד שחלק גדול מן הנשים מתייאשות ומוותרות על הזכות הבסיסית שלהן לחיות ללא כאבים.

אז זהו, שזה לא בראש שלך. זה בפות שלך, ואת לא צריכה ללמוד לחיות עם זה.

אני מאמינה כי אבחון מדוייק ומהיר, המלווה בהדרכה נכונה, תמיכה והפניה לטיפולים המתאימים, עשויה להקל משמעותית את התלונות ואף לפתור את הבעיה במקרים רבים.

טיפול נכון מתחיל באבחנה נכונה, ויש לוודא כי גורמים הניתנים לאבחון וטיפול, נבדקו כיאות.

יש לזכור כי בטיפול בתסמונות כרוניות, נדרשות סבלנות והתמדה, הן מצד המטופלת והן מצד המטפלת. גישת טיפול רב תחומית, אמון ותקשורת טובה עם המטפלת הינם מרכיבים חיוניים בהשגת ריפוי. חשוב לדון עם המטפלת בציפיות שלך מן הטיפול ובמטרותיך, ולנסות לשלב את כל מרכיבי הטיפול שיכולים לעזור במקרה הפרטי שלך.

 

רפואה שלמה,

פרופ׳ אחינעם לב-שגיא


- תסמינים נפוצים -

המושג "וגיניטיס" שפירושו "דלקת של הנרתיק" מתייחס לספקטרום של מצבים אשר גורמים לתסמינים של הפות (הנקראת גם עריה או vulva) והנרתיק (הנקרא גם לדן או vagina). תסמינים אלה כוללים גרד, הפרשה נרתיקית, צריבה, כאב, כאב בקיום יחסי מין ואי נוחות.

למרות שוגיניטיס אינו נובע בדרך כלל ממצבים רפואיים מסכני חיים, יש לו השלכות משמעותיות על איכות החיים, אבדן ימי עבודה, הפרעות בתפקוד המיני ופגיעה בדימוי הגוף בקרב נשים רבות.

התסמינים (סימפטומים, ההרגשה אותה חווה האישה הסובלת מהבעיה) והסימנים (הממצאים בבדיקה הגופנית) הנפוצים של דלקות נרתיקיות או דלקות בעור הפות הינם גרד, כאבים, צריבה, כאב בקיום יחסי מין, עקצוץ, הפרשה נרתיקית מרובה או שונה מהרגיל, אודם בעור או ברירית וריח לא נעים.

יש לזכור כי התסמינים משותפים למספר רב של מחלות, ולכן אינם מאפיינים מחלה מסויימת.

לכן, אי אפשר לאבחן על סמך תסמינים בלבד, אלא נחוצה בדיקה גופנית ובדיקות מעבדה מתאימות. ישנם תסמינים המאפיינים דלקת; אלה הם תחושת צריבה, כאב, עקצוץ, גרד, נפיחות או אודם בעור וברירית. מאחר וישנם גורמים רבים לדלקת, כגון זיהום פטרייתי, זיהום וירלי או זיהום בטפיל (טריכומונס), דלקות לא זיהומיות, אלרגיות וחשיפה לחומרים מגרים,  הרי שהתסמינים הללו יכולים להופיע בכל אחד מן המצבים הנ"ל.

הפרשה נרתיקית מרובה או שונה מהרגיל עשויה לאפיין דלקת פטרייתית, דלקות לא זיהומיות של הנרתיק (DIV), דלקת של צוואר הרחם, טריכומונס, הפרעה באיזון באוכלוסית החיידקים שבנרתיק (bacterial vaginosis) או מצב של הפרשה מרובה, ללא מחלה ("הפרשה פיזיולוגית"). ריח רע עשוי לנבוע מקיומם של Bacterial vaginosis, טריכומונס, הזעה מרובה ואפילו מדליפת שתן.