הפרשה מרובה ותקינה

מאת פרופ׳ אחינעם לב שגיא
לויקוראה פיזיולוגית – הפרשה נרתיקית תקינה

ההפרשה התקינה של הנרתיק מכילה תאי אפיתל שנשרו מדפנות הנרתיק, חיידקים, נוזל המופרש מדפנות הנרתיק והפרשות מצוואר הרחם. בנוסף, מצויות בדפנות הנרתיק מספר בלוטות שתפקידן ליצור חומר סיכה במהלך קיום יחסי מין, ואף הן תורמות את חלקן ליצירת הפרשה.
כמות ההפרשה הנרתיקית תלויה בגורמים הורמונלים, באוכלוסיית החיידקים בנרתיק, במערכת העצבים ובגורמים הקשורים ליחסי מין. כך למשל, יכולה אשה לחוש עליה בכמות ההפרשה הנרתיקית בסמוך למועד הביוץ החודשי שלה.
רוב הנשים אינן מתלוננות על הפרשה מטרידה אם אין מדובר בדלקת נרתיקית כלשהי. עם זאת, ישנן נשים שיתלוננו על הפרשה מרובה ומציקה, למרות שהערכה קפדנית (הכוללת בדיקת רמת חומציות הנרתיק, הסתכלות במיקרוסקופ שתשלול קיומם של תאי דלקת במשטח, בדיקת אמינים, תרבית לפטריה, בדיקה למחלות המועברות במגע מיני וכן ביצוע משטח פאפ) תמצא כי הרכב ההפרשה הינו תקין לחלוטין, ולא מדובר בזיהום כלשהו או דלקת נרתיקית. הפרשה תקינה על פי הקריטריונים הנ"ל נקראת "הפרשה פיזיולוגית".
ההפרשה הנרתיקית התקינה עשויה להיות שקופה, לבנה או צהובה לאחר שהיא מתייבשת. ההפרשה אינה אמורה להיות מלווה בתסמינים אחרים כגון ריח לא נעים, גרד או כאב, אולם היא עלולה להפוך ולהיות כזו בעקבות נסיונות "להפטר" מהתופעה על ידי רחצה מופרזת ושימוש בתכשירי היגיינה או משחות ללא צורך- דבר הגורם להופעת אלרגיה, גירוי עורי, גרד, שפשוף ואודם של העור.

מה הגורמים לתלונה על "הפרשה פיזיולוגית"?

במקרים מסויימים יתכן ומדובר בהפרשה מרובה "אמיתית"- כפי שאנשים שונים בתכונות ביולוגיות אחרות, יתכן כי נשים מסויימות אכן מייצרות הפרשה נרתיקית בכמות מרובה המטרידה אותן.
לעיתים מבטאת הדאגה מהפרשה נרתיקית פיזיולוגית חרדה מהדבקה במחלת מין.
נתקלתי במקרים רבים בהן הנשים עצמן לא הוטרדו מההפרשה, אולם הרופא ציין בבדיקה שגרתית כי מדובר בהפרשה מרובה או חריגה, וזאת ללא ביצוע בדיקות מעבדה כלשהן.

האם ניתן להפחית את כמות ההפרשה?

במידה וההפרשה אכן מציקה, ניתן להפחית חלק מן הפרשה על ידי הפחתת "תרומת" הפרשות צוואר הרחם להפרשות הנרתיק.
אמצעי הטיפול הינם שינוי הורמונלי על ידי מתן אמצעי מניעה מסויימים, או הרס חלקי של תאי האפיתל העמודי של צוואר הרחם על ידי צריבה.
בשני הטיפולים המוצעים מדובר בהתערבות רפואית בתהליך טבעי, ולפיכך יש לדון בפירוט ביתרונות הצפויים לעומת תופעות הלוואי העלולות להגרם עקב ההתערבות.




  חזרה לדפי המידע