ליכן סקלרוזוס

ליכן סקלרוזוס (ל"ס Lichen Sclerosus) היא מחלת עור המערבת את עור הפות ולעיתים את העור שסביב פי הטבעת. המחלה קיימת גם בגברים אך בשכיחות נמוכה יותר. ליכן באנגלית פירושו "חזזית" וניתן למחלה בשל המראה האופייני של העור.
ל"ס יכולה להופיע בכל גיל, אך היא שכיחה בעיקר בגילאי 40-50. העור המעורב הופך להיות דק ולבן. במקרה שהאשה מרבה לגרד את האזור המעורב נוצר עיבוי של העור ואף דימום.
בשלבים מתקדמים של ל"ס נוצרת הצטלקות, ויתכנו שינויים במבנה הפות. השינויים כוללים הקטנה ואף העלמות של השפתיים הקטנות, היצרות השפתיים באזור המכסה את הדגדגן, הידבקות העשויה לכסות את הדגדגן והיצרות של פתח הנרתיק. שטח העור המעורב שונה מאישה לאישה- תתכן מעורבות מצומצמת- של מילימטרים בודדים, או מעורבות של כל עור הפות. התסמינים עשויים להיות גרד ואו צריבה, וישנן נשים ללא כל תסמינים, המציגות עם הצטלקות.

מדוע לקיתי בליכן סקלרוזוס?

ל"ס אינו מחלה זיהומית ולא "נדבקים" בה. היא אינה מועברת במגע מיני ואינה תלויה בהרגלי תזונה. ל"ס נחשבת מחלה אוטואימונית, כלומר מחלה שבה מערכת החיסון פועלת כנגד תאים או רקמות של הגוף. לחלק מן הנשים עם ל"ס ישנן קרובות משפחה (אם, אחיות) עם ל"ס, כך שלעיתים מדובר במחלה עם מרכיב תורשתי. לחלק מן הנשים יש מחלות אוטואימוניות אחרות, כגון סכרת או תת פעילות של בלוטת התריס.

האם אפשר לטפל בליכן סקלרוזוס והאם ניתן לרפא את המחלה לחלוטין?

ישנו טיפול לליכן סקלרוזוס הניתן במשחה מקומית. הטיפול מביא לשיפור בתלונות הגרד ומונע את המשך הצטלקות הרקמה. עם זאת, מדובר במצב כרוני, ולא ניתן לרפא את המחלה לחלוטין ולהביא להעלמותה. זו הסיבה שהטיפול הינו ממושך (במשך שנים רבות ולעיתים במהלך כל החיים), ויש להיות במעקב רפואי מסודר על מנת לוודא את התגובה לטיפול, לזהות תופעות לוואי לתרופות, להעלות או להוריד את מינון הטיפול וכו'.
גם עם טיפול טוב, בחלק מן המקרים העור אינו חוזר למראהו התקין. לעיתים נדירות מאוד יש צורך בניתוח לפתיחת ההצטלקויות, הרחבת פתח הנרתיק או חשיפת הדגדגן.

מה כולל הטיפול?

הטיפול ניתן במשחה של סטרואידים בעלי פעילות ביולוגית חזקה. הטיפול יעיל במיוחד במצבים של עור מעובה ונוכחות גרד.
במקרה שמדובר בנגעים מוקדמים התגובה בד"כ שלמה, בעוד נגעים ישנים עמידים יחסית לטיפול. הטיפול אינו מחזיר את מבנה הפות למצב המקורי.
את הטיפול מתחילים על ידי מריחת המשחה פעמיים ביום למשך חודשיים – שלושה, ובהמשך יורדים במינון בהדרגה, עד למינון של 1-3 בשבוע, על פי הצורך.

אם אינני סובלת מתסמינים, מדוע חשוב להיות במעקב רפואי קבוע?

חלק מן הנשים אינן סובלות מתסמינים, או שהתסמינים נעלמים לאחר תקופה קצרה של טיפול. חשוב לזכור כי גם נשים ללא כל תסמינים עשויות לפתח הצטלקות של עור הפות, העלולה לגרום חוסר נוחות או הפרעה בתפקוד מיני. במעקב שגרתי (ההמלצה היא לבוא לבדיקה שגרתית כל 6 חודשים) ניתן לזהות מחלה פעילה ולטפל בה על מנת שלא תופענה הצטלקויות. בקרב אחוז קטן מן הנשים עלול להתפתח עם השנים גידול סרטני מסוג קרצינומה קשקשית. במקרה זה המעקב חיוני על מנת לזהות מצב נדיר זה מבעוד מועד.

האם ל"ס עלול להופיע גם באזורים אחרים של הגוף?

ל"ס מערב בעיקר את עור הפות והעור שסביב פי הטבעת, אך בחלק מן הנשים תתכן מעורבות של אזורי גוף אחרים.