שימוש בחומרי סיכוך בעת יחסי מין

מאת פרופ׳ אחינעם לב שגיא
לשם מה משתמשים בחומרי סיכוך בעת יחסי מין?

חומרי סיכוך נועדו להפחית חיכוך בעת קיום יחסי מין. הם יעילים להקלת תחושת יובש קיימת, להקלת חדירה במקרים של כאבים ביחסי מין, כווץ יתר או אי נוחות, אך נפוצים בשימוש גם בקרב זוגות ללא כל בעיה בקיום יחסי מין, היות והם מאפשרים מגע נעים ונטול חיכוך.

כיצד משתמשים בחומרי סיכוך?

לחומרי הסיכוך יש טווח פעולה קצר ולעיתים קרובות יש למרוח אותם שוב ושוב במהלך קיום יחסי מין. ניתן למרוח אותם על כל איבר המין של האישה באופן ישיר (כולל פתח הנרתיק, השפתיים והדגדגן) או למרוח אותם על איבר המין של הגבר, על אביזרי מין או על היד במקרה של רצון בגירוי ידני. ניתן להשתמש בהם גם למסאג' של איברים אחרים.

אילו חומרי סיכוך מומלצים?

הבחירה בחומר סיכוך הינה בעיקר שאלה של העדפה אישית. יש זוגות שיעדיפו חומרי סיכוך על בסיס מים, אחרים יעדיפו שמנים או חומרים על בסיס סיליקון. על מנת לבחור את חומר הסיכוך המועדף עליך כדאי לנסות מספר חומרים עד שתהיי מרוצה מהתחושה.

האם יש משמעות רפואית לחומר הסיכוך?

כן,יש מספר היבטים רפואיים משמעותיים בבחירה של חומר סיכוך.

ראשית, חומרי סיכוך עשויים להכיל חומרים כימיים הגורמים לגירוי לא נעים של העור ואף להופעת דלקת עור ממגע. לאור כך, רצוי לבחור בחומרי סיכוך נטולי ריח, טעם, חומרי חיטוי (למשל ב- KY ג'לי יש חומר חיטוי בשם כלורהקסידין), חומרי שימור, פארבנים, פרופילן גליקול ולהמנע מחומרים מתחממים.

שנית, כל חומרי הסיכוך משפיעים לרעה על איכות הזרע. במידה ובני הזוג מעונינים להרות, רצוי לבחור בחומרי סיכוך שנבדקו ונמצאו בטוחים לתפקוד הזרע, כמו Pre-seed.

בנוסף, חומרים מסויימים עלולים לפגוע ביעילות קונדומים ודיאפרגמות

קונדומי לטקס, השכיחים ביותר, עלולים להקרע לאחר מגע עם חומרי סיכוך על בסיס שמן. ניתן להשתמש בהם עם חומרי סיכוך על בסיס מים או סיליקון

קונדומים ללא לטקס מכילים חומרים שונים:
  • Polyurethane ניתנים לשימוש עם מים, סיליקון ושמן

  • Polyisoprene ניתנים לשימוש עם מים וסיליקון, אך לא עם שמן

  • בנוסף, חומרי סיכוך עלולים לגרום לקונדומים להחליק מאיבר המין ביתר קלות.




  חזרה לדפי המידע