מניעת דלקת עור ממגע

מאת פרופ׳ אחינעם לב שגיא

העור יוצר חיץ בין הגוף לבין הסביבה החיצונית ותפקידו להגן על הגוף מגירויים חיצוניים. עור הפות הינו עדין יותר בהשוואה לעור באיזורים אחרים של הגוף ורגיש יותר לגירויים. בנוסף להיותו רגיש יותר, העור באזור זה חשוף לגירויים כימיים ופיזיים שונים: מגיני תחתון העשויים חומרים סינטטים, סבונים, אבקת כביסה, נייר טואלט, חומרי בישום (המצויים במוצרי קוסמטיקה), זיעה, שתן והפרשות הנרתיק. חשיפה חוזרת ונשנית לגורמים אלה מביאה לגירוי בעור והווצרות דלקת, הדומה לכוויה כימית. דלקת זו מכונה "דלקת עור ממגע" ( באנגלית: Contact Dermatitis) היות והיא נוצרת בשל מגע של החומרים הללו עם העור.

כיצד תוכלי למנוע דלקת עור ממגע?
  • השתמשי בתחתוני כותנה (100%)

  • המנעי מלבישת בגדים הדוקים, גרביונים, תחתוני חוטיני ומבגדים העשויים מחומרים סינטטים.

  • המנעי מרחצה תכופה (מספר פעמים ביום) של עור הפות ומשימוש במים חמים מאוד.

  • המנעי ככל האפשר משימוש בסבון באזור הפות. במידה והינך משתמשת בסבון, השתמשי בסבון היפואלרגני ללא בושם.

  • המנעי משימוש בכל קרם, משחה, תכשירים המכילים שמן עץ התה ושמנים ארומטיים אחרים.

  • השתמשי בסבון כביסה עדין שאינו מכיל אנזימים לכביסת כל פריטי הלבוש אשר באים במגע עם עור הפות. רצוי להשתמש בחומר כביסה אקולוגי, ולהשתמש במחצית או שליש הכמות הרגילה של אבקת הכביסה.

  • במידה ואת סובלת מגירוי של השפתיים או גרד, המנעי מגילוח או הסרת שיער בשעווה של עור הפות.

  • השתמשי בניר טואלט לבן ונטול בושם.

  • המנעי משימוש במגבונים לחים.

  • במידה והינך משתמשת בחומרי סיכוך בעת יחסי מין, מומלץ להשתמש בתכשירים נטולים ריח, חומרי שימור, חומרי טעם וחומרי חיטוי.

  • המנעי ככל הניתן משימוש במגיני תחתון ותחבושות הגייניות. ניתן לרכוש מגיני תחתון מבד העשויים מ-100% כותנה. שימוש בהם מונע התפתחות דלקת עור ממגע המתרחשת עקב חשיפה לחומרים כימיים המצויים במגיני תחתון חד-פעמיים (שתפקידם לגרום לספיגה מקסימלית של נוזלים). בנוסף, בהיותם מאווררים הם מונעים לחות יתר ושפשוף גם בנשים עם הזעת יתר.

באילו מוצרים נוספים כדאי להשתמש כדי למנוע דלקת עור ממגע?

גביעונית-menstrual cup- זוהי כוסית קטנה ורכה העשויה מסיליקון גמיש, אשר מוחדרת לנרתיק בעת הוסת ואוגרת את דם הוסת. כאשר הגביעונית מתמלאת יש לרוקן אותה, לשטוף ולהחדירה שוב לנרתיק. בתום הוסת יש לנקות ולחטא אותה, עד לפעם הבאה. החומר ממנו עשויה הגביעונית אינו מאפשר ריבוי חיידקים או פטריות והוא בטוח לשימוש חוזר. הגביעונית עשויה למנוע דלקת עור ממגע שמתפתחת בשימוש עם תחבושות הגייניות או עם טמפונים המכילים חומרים כימיים. יש לה יתרונות רבים נוספים הכוללים נוחות, תחושת נקיון, קיבולת גבוהה, חסכון ושמירה על איכות הסביבה. ישנם סוגים שונים של גביעוניות המיוצרות על ידי חברות שונות.

כיצד ניתן לטפל בדלקת עור ממגע לאחר שהתפתחה?

ראשית, יש להמנע מהמשך החשיפה לחומרים מגרים. במידה ומתפתחת דלקת בעור, נסי לשחזר חשיפה לחומרים חדשים כגון סבון, אבקת כביסה וכיו"ב שקדמה לתלונות, והמנעי משימוש בתכשיר זה בעתיד. להקלת גרד וצריבה, שבי באמבט מים פושרים עם 4-5 כפות של סודה לשתיה. ניתן לחזור על ישיבה באמבט פעמיים-שלוש ביום, למשך 10-15 דקות כל פעם. במידה ואין באפשרותך לשבת באמבטיה, ניתן להחליף בקומפרסים פושרים. לאחר האמבטיה יש ליבש את העור בעדינות ע"י טפיחות במגבת (לא לשפשף), ולמרוח משחת תינוקות. במקרה של עור מגורה, רצוי להשתמש במשחות מכילות zinc oxide המקלות דלקת. שימוש בתכשירים אלה עשוי להקטין את הגירוי בעור בזמן המחזור החודשי ובזמן השתנה. קומפרסים קרים (שקיות סנדביץ אטומות עם מים שהונחו במקרר, לא קרח) או שטיפה במים קרים עשויים להקל צריבה וגרד. במידה ואין שיפור במצבך, מומלץ לפנות לרופא על מנת לבצע אבחון מדוייק שיאפשר טיפול רפואי.

מה מומלץ לעשות אם התלונות לא עוברות למרות הטיפול?

כאמור, קשה להבדיל בין הגורמים לדלקת רק על סמך התחושה. גם סימנים אחרים, כגון הפרשה, אינם אבחנתיים. לפיכך, יש לפנות לבדיקה רפואית במידה וההמלצות שלהלן אינן משפרות את מצבך תוך יומיים-שלושה, ולבקש לבצע גם בדיקת תרבית לפטריות. במידה ומדובר בפטריה, כדאי להצטייד במרשם רפואי. במידה ומדובר בדלקת עור ממגע שאינה משתפרת עם הטיפול הנ"ל, ניתן להשתמש במשחה רפואית המכילה סטרואידים.




  חזרה לדפי המידע