גרד בפות – ליכן סימפלקס כרוניקוס

מאת פרופ׳ אחינעם לב שגיא

"ליכניפיקציה" הינו מושג ברפואת עור הבא לתאר עיבוי של העור. ליכן סימפלקס כרוניקוס (Lichen Simplex Chronicus) הינו מצב בו יש עיבוי של העור כתוצאה משפשוף וגרד ממושכים. העור המעובה נמצא בעיקר בשפתיים הגדולות, בשפתיים הקטנות, באזור עור הפרינאום וסביב פי הטבעת.

ממה נגרם ליכן סימפלקס כרוניקוס?

לס"כ נגרם בעקבות גרד ושפשוף ממושכים. הסיבה הראשונית לגרד משתנה בין אשה לאשה: לעיתים מדובר במחלת עור מגרדת כגון ליכן סקלרוזוס, זיהום פטרייתי חוזר, נטיה לדלקת עור ממגע, אלרגיה או גרד מתוך הרגל. במהלך הזמן נוצר מעגל המכונה "מעגל הגרד- שפשוף"- פירושו שהגרד גורם לגירוד ושפשוף, המביאים בתורם להחמרת תחושת הגרד, לגירוד וחוזר חלילה.

מה התלונות השכיחות בקרב נשים עם ליכן סימפלקס?

הנשים מתארות גרד הנמשך שנים רבות. הן מרבות לגרד את עור הפות, לעיתים קרובות מתוך שנתן, לעיתים עד פציעה עצמית ודימום. נשים רבות מתקשות להרדם עקב הגרד ואחרות מתעוררות משנתן. נשים מתארות גרד בלתי נשלט, אשר מחמיר במצבי לחץ נפשי, בערב או לפני השינה, בחום ובעלית הלחות. התלונה השכיחה היא כי "כלום לא עוזר", או שתרופות נוגדות דלקת (כגון משחות סטרואידיות) עוזרות לפרק זמן של מספר שעות. נשים רבות מנסות טיפולים תרופתיים שונים ומרבות לנקות את האזור כדי "לשטוף את הבעיה"- אלה אינם מועילים ועשויים להחמיר את מצבן.

כיצד מאבחנים לס"כ?

האבחנה נעשית על ידי היסטוריה מתאימה ומראה אופייני של עור מעובה, הפחתה בכמות שיער הערווה (עד העלמותו), והדגשת קוי העור. עור לח יראה לבן. על מנת לאבחן לס"כ, יש לשלול בעיות אחרות. לעיתים יש לבצע ביופסיה על מנת לשלול הפרעות עור אחרות, אשר עשוייות להמצא בו זמנית עם לס"כ.

כיצד מטפלים בלס"כ?

התהליך החשוב ביותר בטיפול הינו הפסקת מעגל הגרד-שפשוף. הטיפול מורכב ממספר מרכיבים:

הפסקת חשיפה לחומרים מעוררי גרד – זאת על ידי שנוי אורחות החיים והרגלי ההגיינה (ראי דף הסבר על "דלקת עור ממגע")

טיפול בדלקת – באמצעות משחות סטרואידיות נוגדות דלקת.

הפסקת הגרד, ובעיקר הגרד הלילי באמצעות קומפרסים קרים, אמבטיות ישיבה פושרות עם אבקת סודה לשתיה, ובמידת הצורך, כדורי שינה.

זיהוי הגורמים לגרד, כגון דלקת פטריתית כרונית, מחלת עור או אלרגיה.




  חזרה לדפי המידע