מחלות המועברות במגע מיני

מה פירוש "מחלות המועברות במגע מיני"?

ישנן מחלות שונות המועברות במגע מיני. הן נגרמות כתוצאה מהעברה של חיידקים, נגיפים או טפילים בזמן המגע המיני. חלק מן המחלות הללו מועברות במגע של עור לעור (למשל: הרפס, נגיף הפפילומה ועגבת) והן עשויות לעבור למרות שימוש בקונדום, אם ישנו מגע של עור בעור של איבר המין שאינו מוגן באמצעות הקונדום. מחלות אחרות עוברות רק בעת חשיפה של ריריות הנרתיק לנוזלים מזוהמים (נוזל זרע או נוזל מהנרתיק).

אילו מחלות מין קיימות ואיך נדבקים בכל אחת מהן?

הרפס: עובר על ידי הדבקה בנגיף ההרפס. ההדבקה היא במגע של עור לעור, ולכן קונדום עשוי למנוע חלק ממקרי ההדבקה אך לא את כולם. חלק ממקרי ההדבקה נעשים במין אוראלי.
נגיף הפפילומה האנושי: גורם יבלות ועשוי לגרום לסרטן צוואר הרחם. עובר במגע עור לעור.
נגיף הכשל החיסוני HIV– גורם לאיידס, עובר בנוזלי גוף, דם, זרע והפרשות.
נגיפי צהבת B ו-C– עוברים בנוזלי גוף, דם, זרע והפרשות. מאז 1992 כל הילדים הנולדים בישראל מחוסנים לצהבת B.
סיפליס (עגבת)– עובר במגע עור לעור.
טריכומנס– טפיל קטן שגורם דלקת נרתיקית. עובר בהפרשות נרתיקיות ונוזל זרע.
כלמידיה– חיידק הגורם דלקת באגן, דלקת של צוואר הרחם ודלקת של השופכה עם תלונות של צריבה בהשתנה.עובר בהפרשות נרתיקיות ונוזל זרע.
גונוראה (זיבה)– חיידק הגורם דלקת באגן, דלקת של צוואר הרחם ודלקת של השופכה עם תלונות של צריבה בהשתנה.עובר בהפרשות נרתיקיות ונוזל זרע.

כיצד ניתן למנוע הדבקה במחלות המועברות במגע מיני?

קונדום עשוי למנוע חלק מהמחלות (את אלה שעוברות בהפרשות ובנוזלי גוף) אך לא את כולן, ולא באופן מלא. ניתן גם להדבק ביחסי מין אוראליים  במידה והחיידקים נמצאים בלוע, וכן במגע של עור לעור.

כדאי להשתמש בקונדום בכל מגע מיני עם בן\בת זוג חדש. כאשר מדובר בקשר זוגי קבוע, מומלץ ששני בני\בנות הזוג יבדקו לחיידקים ולנגיפים, במידה ומישהו\מישהי מהם\ן נמצא\ת נשא\ית- י\תטופל, ורק אחרי שנמצא כי שני בני\בנות הזוג אינם\ן נשאים\יות, ניתן לקיים יחסי מין ללא קונדום.

קיימתי יחסי מין לא מוגנים. אילו בדיקות למחלות המועברות ביחסי מין אפשר לעשות?

בדיקת דם: בדיקת סרולוגיה להרפס, HIV (איידס), סיפליס (עגבת), צהבת B ו-C.
בדיקת PCR בשתן או בנרתיק לכלמידיה טרכומטיס, טריכומונס, גונוראה ומיקופלזמה גניטליום.

קונדילומה- מזוהה בהסתכלות.