דלקת עור ממגע

מאת פרופ׳ אחינעם לב שגיא

עור הפות ורירית הנרתיק יוצרים חיץ בין הגוף לסביבה החיצונית ומגינים על הגוף מגירויים. עור הפות הינו עדין בהשוואה לעור באיזורים אחרים של הגוף ורגיש יותר לגירויים. הוא חשוף לגירויים כימיים ופיזיים שונים כגון סבונים, חומרי בישום, חומרים כימיים המצויים במגיני תחתון, ניר טואלט, מגבונים, אבקת כביסה וכיו"ב.

החומרים הללו יכולים לגרום לגירוי של העור בשני מנגנונים:
  1. מנגנון של כוויה כימית – חשיפה חוזרת ונשנית לגירוי חיצוני, כימי או פיזי, גורמת נזק ישיר לעור והיווצרות כוויה כימית. הסיבות השכיחות הינן חשיפה לחומרי הניקוי המשמשים לרחצת עור הפות, חשיפה לשתן (בנשים עם דליפת שתן ושימוש בתחבושות היגייניות), לצואה (במקרה של דליפת צואה) או זיעה. בסוג זה של דלקת, כל אישה אשר תהיה חשופה לגירוי זה למשך תקופת זמן מספקת תפתח תגובה דומה.

  2. מנגנון של אלרגיה – במקרה זה הדלקת הינה תוצאה של תגובה אלרגית לכמות קטנה של החומר המגרה. רק אישה שפיתחה תגובה אלרגית לחומר מסויים אליו היא נחשפת, תגיב באופן זה. דוגמאות לתגובה אלרגית כזו הינן תגובה לסבונים, בושם, צבעים (המצויים בבגדים), חומרי שימור המצויים בקרמים או בנרות לטיפול בזיהומים נרתיקיים, לייטקס (חומר המצוי בקונדומים), תחבושות הגייניות, אבקת כביסה, קוטלי זרע ועוד.

דלקת הנוצרת כתוצאה מגרוי כימי או אלרגיה נקראית דלקת עור ממגע (בלעז contact dermatitis) והיא מתבטאת בגרד, תחושת צריבה ואי נוחות בפות המלווה אודם של העור, בצקת ולעיתים שינויים נוספים הנגרמים עקב גרוד ושפשוף ממושכים של האזור.
לעיתים נאבחן דלקת עור ממגע בצירוף למחלה אחרת, כגון זיהום פטרייתי או מחלת עור ראשונית. הסיבה לכך היא שנשים אשר סובלות ממחלה כלשהי בפות ומרגישות אי נוחות מתמדת מטפלות בעצמן או משתמשות בטיפול אשר ניתן להן על ידי הרופא המטפל. הטיפולים הללו כוללים משחות לטיפול בפטריות, משחות אנטיביוטיות, משחות להקלת כאב וגרד ומוצרים "טבעיים" שונים. תכשירים אלה מכילים לעיתים קרובות חומרים מעוררי אלרגיה. בנוסף, נשים רבות חוששות כי בעייתן נובעת מליקוי הגיינה, ומרבות ברחצה של הפות ובשימוש בסבונים ומגבונים לחים. ניקוי יתר, שפשוף העור ושטיפות מרובות גורמים להפחתת כמות ההפרשות הטבעיות וליבוש של העור. הדבר גורם לחשיפה מתמדת לחומרים מעוררי אלרגיה מחד, ולפציעה חוזרת של העור ואובדן מנגנוני ההגנה שלו מאידך, וכן עליה בשיעור הזיהומים החיידקים. החשיפה לחומרים נוספים מחמירה את האלרגיה וגורמת להווצרות "מעגל רע".
הטיפול נועד להפסיק את החשיפה לגירויים מעוררי אלרגיה. בין אלה מומלץ להשתמש בתחתוני כותנה 100%, להמנע משימוש במגיני תחתון ותחבושות היגייניות, שימוש מינמלי בסבון, שימוש בסבון היפואלרגי, סבון כביסה ללא "ביו" וללא בושם, להמנע ממגבונים לחים, משמנים ארומטיים (כגון שמן עץ התה) וכן להמנע משימוש בכל קרם או משחה על גבי עור הפות.
במצב של דלקת פעילה, ניתן להשתמש בתכשירים נוגדי דלקת, כגון משחות סטרואידיות.




  חזרה לדפי המידע